Turnblog Podobrace grote club actie

Plezier

In mijn bestseller Zijwind vertel ik over het verschil tussen twee types mensen. De doelgerichte en de ontwikkelingsgerichte. In Volendam zijn (ik spreek uit ervaring) heel veel ouders vooral doelgericht, terwijl de kinderen juist ontwikkelingsgericht zijn. En hier komt voor trainers een groot probleem, maar ook verantwoordelijkheid om de hoek kijken.

Wanneer een kind namelijk niet aan de verwachtingen voldoet van de ouders (hij/zij moet eerste worden, moet bij de selectie zitten, etc.), is het niet goed genoeg. Dit terwijl kind (samen met trainers) juist geniet van de weg naar het doel toe en continu in ontwikkeling is.

Doelgericht zijn, is niet per definitie slecht, maar het probleem is dat je weinig succesbeleving ervaart. Er is een moment van pure euforie (bijvoorbeeld na een belangrijke overwinning), maar dat ebt snel weer weg en dan volgt wederom een heel lange weg naar een volgend doel. Dit terwijl je helemaal niet geniet van de weg ernaar toe.

Kniebraces maken het makkelijker

Niet ieder kind is Epke Zonderland of Sanne Wevers, maar ieder kind kan wel ontzettend genieten van sporten op zijn of haar niveau. Als vader weet ik dat het best moeilijk is om het presteren helemaal los te laten, maar als trainer weet ik ook dat het heel fijn is als de ouders je het vertrouwen geven.

Ik heb nooit de illusie gehad dat al mijn leerlingen (het gaat hier om tennissers) zouden uitgroeien tot de nieuwe Roger Federer of Serena Williams, maar ik zorgde er wel voor dat ze met heel veel plezier wekelijks weer nieuwe dingen leerden. Het leren wordt hierdoor een doel op zich en wanneer er dan een wedstrijd verloren wordt, gaan we gewoon weer verder met leren. En laat dat nou net datgene zijn waar we het meeste van genieten…

Podobrace Grote Clubactie

Deze blog wordt beschikbaar gesteld door Podobrace. Wanneer je via de links in deze blog je polsbracekniebracesteunkousen óf producten voor hielspoor of hallux valgus bestelt, steun je direct Mauritius. Dan turn je zoals altijd de perfecte oefening.

Jan Koning, freelance journalist en auteur Zijwind.

Sponsors

Samenwerking

Topsport-partners: 

FC Volendam Handbal Volendam