Sponsoring conform het beleidsplan

Algemeen

Sponsoring is niet meer weg te denken bij sportverenigingen. Zonder sponsoring worden

contributies onaanvaardbaar hoog zodat het vooral voor kleine verenigingen essentieel is om

sponsorinkomsten te genereren. Tot aan het verschijnen van dit beleidsplan waren er geen

beleidsdocumenten die handelden over sponsoring. Daarom wordt in dit beleidsplan ingegaan

op uitgangspunten (kaders) en uitvoeringsmogelijkheden.

 

Kaders sponsoring

De beoogde kerneigenschappen van de vereniging vormen de basis voor het kader

waarbinnen de sponsoringsactiviteiten van St.Mauritius worden ingevuld. De navolgende

eigenschappen kunnen worden benoemd:

1. Meeste nadruk op plaatselijk karakter

2. Tevens voldoende mogelijkheden voor nadruk op regionaal karakter

3. Onbetaalde turn(st)ers

4. Streven naar hoog niveau

5. Groot aandeel jeugd

6. Kwalitatief hoogwaardige opleiding

7. Goed functionerende faciliteiten

8. Streven naar nieuwe eigen accommodatie

Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius  2011-2014

Gymnastiek- en turnvereniging St. Mauritius is geen commercieel bedrijf maar een

vereniging met een sterk plaatselijk karakter. Selectieleden worden niet betaald.

Bestuursleden en het merendeel van het vrijwilligerskorps ontvangen geen vergoeding.

Trainers, coaches ontvangen afhankelijk van kwaliteit een (bescheiden) vergoeding voor hun

diensten. Nagenoeg alle selectieleden komen voort uit de eigen vereniging. St. Mauritius

houdt zich primair bezig met het product turnen, zoals dat ook in haar statuten en in haar

missie staat omschreven. Alle andere activiteiten binnen de vereniging, waaronder ook de

sponsoring, dienen derhalve facilitair te zijn aan het turnen. Turnen bij de St. Mauritius mag

geen afgeleide product of marketinginstrument verworden van haar geldverschaffers. Een

gevolg van deze keuze is dat er niet wordt gekozen voor een naam van de vereniging waarbij

een bedrijf in de clubnaam wordt opgenomen. Met deze voornoemde keuzen is de basis voor

het sponsoringskader voor een belangrijk deel gekenschetst.

Een hoog turnniveau binnen de selecties wordt niet bereikt door aantrekken van externe

turners maar door een doorstroming van eigen jeugd vanuit de kwalitatief hoogwaardige

opleiding en door de aantrekkingskracht van de vereniging. De aantrekkingskracht komt tot

stand door het bieden van kwaliteit in faciliteiten en begeleiding en door een aantrekkelijke

sfeer binnen de vereniging. Doorstroming naar de eigen selecties kan alleen plaatsvinden bij

voldoende aanwas en continuïteit in de jeugd. De jeugd vormt dientengevolge een belangrijke

focus binnen de sponsoringsactiviteiten.

De uitstraling en het niveau van de seniorenselecties vormen anderzijds weer een belangrijk

bindmiddel voor jeugdleden. Er dient dus een sterke cohesie te bestaan tussen de jeugd- en

seniorenafdelingen. Een goed functionerende jeugdafdeling is essentieel voor de prestaties bij

de senioren en visa versa. Deze twee onderdelen kunnen niet los van elkaar worden gezien.

Voor de sponsoring heeft dit als gevolg dat er in de verdeling van categorieën sponsors en in

de aanwending van sponsoringsgelden evenwichtigheid moet bestaan, waarmee deze

samenhang in stand kan worden gehouden.

St. Mauritius heeft een eigen accommodatie. Weliswaar samen met De Beukers als

verlengstuk van de Stichting Turnpromotie Edam-Volendam. Dit biedt mogelijkheden m.b.t.

reclame-uitingen.

Belanghebbenden van St. Mauritius zijn leden, ouders van leden, oud-leden, ondernemers,

zakelijke relaties, gemeente, sportkoepel en vrijwilligers. Voor elke belanghebbende geldt dat

sponsoring van een amateurvereniging kan worden gezien als sociaal maatschappelijke

betrokkenheid. Het draagt bij aan de toekomst van met name de plaatselijke jeugd. Veel

plaatselijke en regionale ondernemers zijn succesvol door de inzet of bestedingen van

plaatsgenoten. Sponsoring van St. Mauritius met haar ruim 650 leden en haar duizenden oud-leden

uit voornamelijk Volendam is een mooie gelegenheid om hiervoor dankbaarheid te

tonen. Voor ouders met turnende kinderen kan sponsoring ook worden beschouwd als

compensatie voor vrijwilligers schap. Zonder vrijwilligers en/ of aanvullende financiële

middelen uit sponsoring kan de vereniging niet in haar huidige vorm blijven voortbestaan en

kan zeker niet het gewenste niveau van kwaliteit en continuïteit worden bereikt zonder een

buitensporig hoge contributie te rekenen.

Naast bovengenoemd aspect kan voor elke categorie belanghebbende een eigen specifieke

motivatie drijfveer zijn om te sponsoren. Dit komt met name tot uitdrukking in door de St.

Mauritius te leveren wederdiensten. Voor bedrijven zal de commerciële waarde van de

Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius  2011-2014

wederdienst een belangrijke rol spelen. Bevordering van de naamsbekendheid vormt over het

algemeen het doel, waarbij associatie met doelstellingen en/ of specifieke eigenschappen van

de vereniging van belang zijn.

Reeds eerder werd aangegeven dat er grenzen worden gesteld aan commerciële doelen als

wederdienst voor sponsors. Er zullen in veel gevallen vormen van betrokkenheid bestaan,

zoals liefde voor de club of turnende kinderen van een sponsor. Sponsoring kan in geld en in

natura en dat in meerdere vormen. Het bestuur besluit over toelating en wijziging van

sponsoren. Indien mogelijk wordt een contract gesloten.

Samengevat kunnen vanuit de kerneigenschappen onderstaande kaders worden omschreven:

1. Sponsoring dient facilitair te zijn aan St. Mauritius

2. In eerste aanleg vooral plaatselijke sponsors

3. Geen sponsoring van betaalde spelers

4. Belangrijke focus op jeugd

5. Evenwichtigheid in de verdeling van sponsorcategorieën en aanwending van

sponsorgelden

6. Sponsoring in geld en/of natura (materiaal/diensten) is mogelijk.

7. Sponsoring geschiedt altijd via bestuursbesluit en zo mogelijk via een contract.

Categorieën sponsors

Voor een indeling van sponsors van St. Mauritius is een onderverdeling gemaakt in 7

groepen:

1. Hoofd sponsoring

2. Team sponsoring

3. Evenementen & toernooien sponsoring

4. Faciliteiten sponsoring

5. Bordsponsoring

6. Donateurs en “Vrienden van”

7. Adverteerder in clubblad Gymfo en website

1. Hoofd sponsoring

Hoofdsponsors zijn sponsors die de vereniging financieel ondersteunen, waarvoor al dan niet

reclame-uitingen worden geplaatst. Een hoofdsponsor kan zich verbinden aan volgende

doelgroepen:

A. de hele vereniging (topsponsor)

B. de doelgroep selectie, waar binnen subgroepen benoemd kunnen worden.

De opbrengst uit hoofd sponsoring wordt voor 25 % aangewend voor de vereniging in zijn

algemeenheid en voor 75 % in overleg met de hoofdsponsor voor de gekozen doelgroep. Van

de laatstgenoemde 75 % dient minimaal de helft te worden besteed aan faciliteiten die het

turnniveau verhogen (bijvoorbeeld meer zaal uren voor training, betere trainers). Een

hoofdsponsor kan en mag een hoger bedrag afspreken in overleg met het bestuur. Ook andere

bedragen en invulling kunnen altijd via overleg met het bestuur worden besproken. De

aanwending vindt altijd plaats binnen de kaders van de sponsoring.

Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius  2011-2014

Prijsstelling hoofdsponsoring:

Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling

De hele vereniging €. 5.000

Wederdiensten hoofdsponsoring:

 verbinding van bedrijfsnaam aan de accommodatie

 vermelding in alle correspondentie /e-mails van de vereniging (opname in marge in huisstijl)

 vermelding als hoofdsponsor in acties die betrekking hebben op de doelgroep

 vermelding op trainingspakken

 vermelding op homepage website www.mauritiusvolendam.nl

 vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite

 interview met hoofdsponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in

    Nivo en in regionaal weekblad

 vermelding in programmablad bij alle evenementen en toernooien dat er een

hoofdsponsor is met bedrijfsnaam

 vermelding op reclamebord in sporthal tijdens evenementen

2. Team sponsoring

Teamsponsors zijn sponsors die een bijdrage leveren aan één of meer turnteams van de

vereniging.

De opbrengst uit teamsponsoring bestaat uit een vast bedrag (zie onderstaande tabel) dat

wordt aangewend voor de vereniging in zijn algemeenheid. Een teamsponsor kan en mag een

hoger bedrag afspreken in overleg met het bestuur. De aanwending vindt altijd plaats binnen

de kaders van de sponsoring.

Prijsstelling teamsponsoring:

Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling

Heren Ere, 1e en 2e divisie €. 2.500

Heren 3e/4e divisie €.2.500

Dames Ere, 1e en 2e divisie €. 2.500

Dames 3e/4e divisie €.2.500

Voor 3 jaar, incl. de trainingspakken

Wederdiensten teamsponsoring:

 verbinding van de bedrijfsnaam aan het team

 vermelding in alle wekelijkse wedstrijdverslagen van het team in Nivo en in

website

 vermelding als teamsponsor in acties die betrekking hebben op het team

 vermelding op trainingspakken

 Vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite

 vermelding op team-page website www.mauritiusvolendam.nl

 interview met teamsponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in Nivo

 vermelding op reclamebord in sporthal bij wedstrijden van het team

Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius  2011-2014

2a. Tassensponsoring

De tassensponsor levert een bijdrage in de aanschaf van de tassen. De opbrengst bestaat uit

een vast bedrag welke wordt aangewend voor de vereniging in zijn algemeenheid. De

tassensponsoring wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar.

Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling

De hele selectie €. 1.500,--

Wederdiensten tassensponsoring:

 vermelding op tassen en trainingspakken

 Vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite

 vermelding op team-page website www.mauritiusvolendam.nl

 interview met sponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in Nivo

3. Evenementen- en toernooiensponsoring

Bij evenementensponsoring moet worden gedacht aan sponsoring van zaalhuur en/of

schenking van prijzen voor een loterij tot sponsoring van toernooien (denk bijvoorbeeld aan

het ETB Cas Sombroek Toernooi)

Een onderscheid kan worden gemaakt in de volgende groepen:

A. Sponsoring evenementen

B. Sponsoring toernooien

Ad A.

De vereniging heeft een eigen accommodatie en organiseert daarin bijv. de

clubkampioenschappen. Er zijn diverse activiteiten te bedenken voor zowel jeugd als senioren

om de betrokkenheid met en bij de vereniging sterk te vergroten. Een nog op te richten

evenementencommissie zou allerhande evenementen zowel voor senioren als voor jeugd

kunnen organiseren. Deze activiteiten kunnen tevens een turnkarakter hebben. Bijvoorbeeld

het gezamenlijk kijken naar wedstrijden of films. Een sponsor kan dergelijke activiteiten

voorzien van een bijdrage. Met deze bijdrage kunnen bijvoorbeeld prijzen worden betaald die

op hun beurt tevens een turnkarakter hebben .

Ad B.

De huidige toernooiorganisatie is zeer succesvol in haar optreden. De afgelopen jaren wordt

er telkens een grote wedstrijd georganiseerd. Het bestuur is voorstander van het jaarlijks

organiseren van een dergelijke wedstrijd. Om het jaar een heren en een dameswedstrijd,

waarbij onze selectie zich ook plaatselijk kan laten zien. Daarnaast in november en maart een

recreatieve wedstrijd met eigen leden.

Het blijft de opzet dat de toernooicommissie zelfstandig blijft werken. Het bestuur ziet het

beeld dat er een evenementenkalender wordt opgesteld De voorgenomen

sponsoringsactiviteiten worden afgestemd met het bestuur.

4. Faciliteitensponsoring

Onder faciliteitensponsoring verstaan we bijdragen van sponsoren voor middelen, zaken,

diensten die ten behoeve van het turnen worden ingezet. Gedacht wordt aan

gymnastiektoestellen- en benodigdheden maar ook aan cursuskosten voor juryleden en

trainer/coaches. De bedragen worden in overleg met de sponsor bepaald.

Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius  2011-2014

Wederdiensten evenementen/toernooien/faciliteitensponsoring:

 Vermelding voor en tijdens evenement in accommodatie

 vermelding in aankondiging en in verslag in Nivo, kabelkrant en in website

 vermelding op homepage website www.mauritiusvolendam.nl (gedurende een maand)

5. Donateurs en club “vrienden van”

Donateurs zijn sponsors zonder zakelijke doelstellingen, meestal natuurlijke personen die met

een financiële bijdrage hun betrokkenheid bij de vereniging willen tonen. St. Mauritius wil

activiteiten voor haar donateurs gaan opzetten om de aantrekkelijkheid van het donateurschap

te vergroten en zodoende meer donateurs te verwerven. Uiteraard blijft altijd de mogelijkheid

bestaan om belangeloze donaties te doen aan de vereniging. De donateurs kunnen worden

onderverdeeld in twee groepen:

1. Belangeloze donateurs

2. Club “Vrienden van” St. Mauritius

Ad 1.

Belangeloze donateurs zijn geldgevers die volledig belangeloos bijdragen aan de vereniging

schenken. Zij verlangen hiervoor dus geen enkele tegenprestatie en zijn ook niet ingeschreven

als lid van de vereniging. De schenkingen kunnen uiteenlopen van periodieke(meestal

jaarlijks) donaties van een paar tientjes tot eenmalige schenkingen. Vanzelfsprekend bestaan

er vanuit de vereniging geen limieten aan donaties.

Ad 2.

De Club “Vrienden van” kan een groep van sponsors/donateurs gaan vormen die naast een

jaarlijkse sponsoring /vaste donatie gezamenlijke activiteiten ontplooit, veelal ter

ondersteuning aan de vereniging, waarmee de aantrekkelijkheid van de sponsoring c.q

donateurschap wordt vergroot. De organisatie van de club zal de sponsorcommissie op zich

gaan nemen. Er kan een plan van aanpak worden gemaakt, waar de organisatie en activiteiten

van de club in worden omschreven. Voor de verwerving van ‘vrienden’ kan een

informatiefolder worden opgesteld, waarin wordt beschreven waar deze club voor staat, wat

haar doelstelling is, welke activiteiten er plaatsvinden, wat de sponsors/donateurs kunnen

terugverwachten van de club en welk bedrag hiervoor moet worden bijgedragen. In aanvang

wordt voorgesteld om vooral eenvoudig te beginnen. Elke euro die van een sponsor/donateur

wordt ontvangen is zeer welkom voor de financiering van alle turnactiviteiten.

Sponsors

QR donatie