Sponsoring conform het beleidsplan
Algemeen
Sponsoring is niet meer weg te denken bij sportverenigingen. Zonder sponsoring worden
contributies onaanvaardbaar hoog zodat het vooral voor kleine verenigingen essentieel is om
sponsorinkomsten te genereren. Tot aan het verschijnen van dit beleidsplan waren er geen
beleidsdocumenten die handelden over sponsoring. Daarom wordt in dit beleidsplan ingegaan
op uitgangspunten (kaders) en uitvoeringsmogelijkheden.
Kaders sponsoring
De beoogde kerneigenschappen van de vereniging vormen de basis voor het kader
waarbinnen de sponsoringsactiviteiten van St.Mauritius worden ingevuld. De navolgende
eigenschappen kunnen worden benoemd:
1. Meeste nadruk op plaatselijk karakter
2. Tevens voldoende mogelijkheden voor nadruk op regionaal karakter
3. Onbetaalde turn(st)ers
4. Streven naar hoog niveau
5. Groot aandeel jeugd
6. Kwalitatief hoogwaardige opleiding
7. Goed functionerende faciliteiten
8. Streven naar nieuwe eigen accommodatie
Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius 2011-2014
Gymnastiek- en turnvereniging St. Mauritius is geen commercieel bedrijf maar een
vereniging met een sterk plaatselijk karakter. Selectieleden worden niet betaald.
Bestuursleden en het merendeel van het vrijwilligerskorps ontvangen geen vergoeding.
Trainers, coaches ontvangen afhankelijk van kwaliteit een (bescheiden) vergoeding voor hun
diensten. Nagenoeg alle selectieleden komen voort uit de eigen vereniging. St. Mauritius
houdt zich primair bezig met het product turnen, zoals dat ook in haar statuten en in haar
missie staat omschreven. Alle andere activiteiten binnen de vereniging, waaronder ook de
sponsoring, dienen derhalve facilitair te zijn aan het turnen. Turnen bij de St. Mauritius mag
geen afgeleide product of marketinginstrument verworden van haar geldverschaffers. Een
gevolg van deze keuze is dat er niet wordt gekozen voor een naam van de vereniging waarbij
een bedrijf in de clubnaam wordt opgenomen. Met deze voornoemde keuzen is de basis voor
het sponsoringskader voor een belangrijk deel gekenschetst.
Een hoog turnniveau binnen de selecties wordt niet bereikt door aantrekken van externe
turners maar door een doorstroming van eigen jeugd vanuit de kwalitatief hoogwaardige
opleiding en door de aantrekkingskracht van de vereniging. De aantrekkingskracht komt tot
stand door het bieden van kwaliteit in faciliteiten en begeleiding en door een aantrekkelijke
sfeer binnen de vereniging. Doorstroming naar de eigen selecties kan alleen plaatsvinden bij
voldoende aanwas en continuïteit in de jeugd. De jeugd vormt dientengevolge een belangrijke
focus binnen de sponsoringsactiviteiten.
De uitstraling en het niveau van de seniorenselecties vormen anderzijds weer een belangrijk
bindmiddel voor jeugdleden. Er dient dus een sterke cohesie te bestaan tussen de jeugd- en
seniorenafdelingen. Een goed functionerende jeugdafdeling is essentieel voor de prestaties bij
de senioren en visa versa. Deze twee onderdelen kunnen niet los van elkaar worden gezien.
Voor de sponsoring heeft dit als gevolg dat er in de verdeling van categorieën sponsors en in
de aanwending van sponsoringsgelden evenwichtigheid moet bestaan, waarmee deze
samenhang in stand kan worden gehouden.
St. Mauritius heeft een eigen accommodatie. Weliswaar samen met De Beukers als
verlengstuk van de Stichting Turnpromotie Edam-Volendam. Dit biedt mogelijkheden m.b.t.
reclame-uitingen.
Belanghebbenden van St. Mauritius zijn leden, ouders van leden, oud-leden, ondernemers,
zakelijke relaties, gemeente, sportkoepel en vrijwilligers. Voor elke belanghebbende geldt dat
sponsoring van een amateurvereniging kan worden gezien als sociaal maatschappelijke
betrokkenheid. Het draagt bij aan de toekomst van met name de plaatselijke jeugd. Veel
plaatselijke en regionale ondernemers zijn succesvol door de inzet of bestedingen van
plaatsgenoten. Sponsoring van St. Mauritius met haar ruim 650 leden en haar duizenden oud-leden
uit voornamelijk Volendam is een mooie gelegenheid om hiervoor dankbaarheid te
tonen. Voor ouders met turnende kinderen kan sponsoring ook worden beschouwd als
compensatie voor vrijwilligers schap. Zonder vrijwilligers en/ of aanvullende financiële
middelen uit sponsoring kan de vereniging niet in haar huidige vorm blijven voortbestaan en
kan zeker niet het gewenste niveau van kwaliteit en continuïteit worden bereikt zonder een
buitensporig hoge contributie te rekenen.
Naast bovengenoemd aspect kan voor elke categorie belanghebbende een eigen specifieke
motivatie drijfveer zijn om te sponsoren. Dit komt met name tot uitdrukking in door de St.
Mauritius te leveren wederdiensten. Voor bedrijven zal de commerciële waarde van de
Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius 2011-2014
wederdienst een belangrijke rol spelen. Bevordering van de naamsbekendheid vormt over het
algemeen het doel, waarbij associatie met doelstellingen en/ of specifieke eigenschappen van
de vereniging van belang zijn.
Reeds eerder werd aangegeven dat er grenzen worden gesteld aan commerciële doelen als
wederdienst voor sponsors. Er zullen in veel gevallen vormen van betrokkenheid bestaan,
zoals liefde voor de club of turnende kinderen van een sponsor. Sponsoring kan in geld en in
natura en dat in meerdere vormen. Het bestuur besluit over toelating en wijziging van
sponsoren. Indien mogelijk wordt een contract gesloten.
Samengevat kunnen vanuit de kerneigenschappen onderstaande kaders worden omschreven:
1. Sponsoring dient facilitair te zijn aan St. Mauritius
2. In eerste aanleg vooral plaatselijke sponsors
3. Geen sponsoring van betaalde spelers
4. Belangrijke focus op jeugd
5. Evenwichtigheid in de verdeling van sponsorcategorieën en aanwending van
sponsorgelden
6. Sponsoring in geld en/of natura (materiaal/diensten) is mogelijk.
7. Sponsoring geschiedt altijd via bestuursbesluit en zo mogelijk via een contract.
Categorieën sponsors
Voor een indeling van sponsors van St. Mauritius is een onderverdeling gemaakt in 7
groepen:
1. Hoofd sponsoring
2. Team sponsoring
3. Evenementen & toernooien sponsoring
4. Faciliteiten sponsoring
5. Bordsponsoring
6. Donateurs en “Vrienden van”
7. Adverteerder in clubblad Gymfo en website
1. Hoofd sponsoring
Hoofdsponsors zijn sponsors die de vereniging financieel ondersteunen, waarvoor al dan niet
reclame-uitingen worden geplaatst. Een hoofdsponsor kan zich verbinden aan volgende
doelgroepen:
A. de hele vereniging (topsponsor)
B. de doelgroep selectie, waar binnen subgroepen benoemd kunnen worden.
De opbrengst uit hoofd sponsoring wordt voor 25 % aangewend voor de vereniging in zijn
algemeenheid en voor 75 % in overleg met de hoofdsponsor voor de gekozen doelgroep. Van
de laatstgenoemde 75 % dient minimaal de helft te worden besteed aan faciliteiten die het
turnniveau verhogen (bijvoorbeeld meer zaal uren voor training, betere trainers). Een
hoofdsponsor kan en mag een hoger bedrag afspreken in overleg met het bestuur. Ook andere
bedragen en invulling kunnen altijd via overleg met het bestuur worden besproken. De
aanwending vindt altijd plaats binnen de kaders van de sponsoring.
Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius 2011-2014
Prijsstelling hoofdsponsoring:
Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling
De hele vereniging €. 5.000
Wederdiensten hoofdsponsoring:
verbinding van bedrijfsnaam aan de accommodatie
vermelding in alle correspondentie /e-mails van de vereniging (opname in marge in huisstijl)
vermelding als hoofdsponsor in acties die betrekking hebben op de doelgroep
vermelding op trainingspakken
vermelding op homepage website www.mauritiusvolendam.nl
vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite
interview met hoofdsponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in
Nivo en in regionaal weekblad
vermelding in programmablad bij alle evenementen en toernooien dat er een
hoofdsponsor is met bedrijfsnaam
vermelding op reclamebord in sporthal tijdens evenementen
2. Team sponsoring
Teamsponsors zijn sponsors die een bijdrage leveren aan één of meer turnteams van de
vereniging.
De opbrengst uit teamsponsoring bestaat uit een vast bedrag (zie onderstaande tabel) dat
wordt aangewend voor de vereniging in zijn algemeenheid. Een teamsponsor kan en mag een
hoger bedrag afspreken in overleg met het bestuur. De aanwending vindt altijd plaats binnen
de kaders van de sponsoring.
Prijsstelling teamsponsoring:
Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling
Heren Ere, 1e en 2e divisie €. 2.500
Heren 3e/4e divisie €.2.500
Dames Ere, 1e en 2e divisie €. 2.500
Dames 3e/4e divisie €.2.500
Voor 3 jaar, incl. de trainingspakken
Wederdiensten teamsponsoring:
verbinding van de bedrijfsnaam aan het team
vermelding in alle wekelijkse wedstrijdverslagen van het team in Nivo en in
website
vermelding als teamsponsor in acties die betrekking hebben op het team
vermelding op trainingspakken
Vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite
vermelding op team-page website www.mauritiusvolendam.nl
interview met teamsponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in Nivo
vermelding op reclamebord in sporthal bij wedstrijden van het team
Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius 2011-2014
2a. Tassensponsoring
De tassensponsor levert een bijdrage in de aanschaf van de tassen. De opbrengst bestaat uit
een vast bedrag welke wordt aangewend voor de vereniging in zijn algemeenheid. De
tassensponsoring wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar.
Doelgroepen in euro’s op jaarbasis Invulling
De hele selectie €. 1.500,--
Wederdiensten tassensponsoring:
vermelding op tassen en trainingspakken
Vermelding op sponsorpage website met door-link naar bedrijfswebsite
vermelding op team-page website www.mauritiusvolendam.nl
interview met sponsor bij aanvang sponsoring, uiting op website en in Nivo
3. Evenementen- en toernooiensponsoring
Bij evenementensponsoring moet worden gedacht aan sponsoring van zaalhuur en/of
schenking van prijzen voor een loterij tot sponsoring van toernooien (denk bijvoorbeeld aan
het ETB Cas Sombroek Toernooi)
Een onderscheid kan worden gemaakt in de volgende groepen:
A. Sponsoring evenementen
B. Sponsoring toernooien
Ad A.
De vereniging heeft een eigen accommodatie en organiseert daarin bijv. de
clubkampioenschappen. Er zijn diverse activiteiten te bedenken voor zowel jeugd als senioren
om de betrokkenheid met en bij de vereniging sterk te vergroten. Een nog op te richten
evenementencommissie zou allerhande evenementen zowel voor senioren als voor jeugd
kunnen organiseren. Deze activiteiten kunnen tevens een turnkarakter hebben. Bijvoorbeeld
het gezamenlijk kijken naar wedstrijden of films. Een sponsor kan dergelijke activiteiten
voorzien van een bijdrage. Met deze bijdrage kunnen bijvoorbeeld prijzen worden betaald die
op hun beurt tevens een turnkarakter hebben .
Ad B.
De huidige toernooiorganisatie is zeer succesvol in haar optreden. De afgelopen jaren wordt
er telkens een grote wedstrijd georganiseerd. Het bestuur is voorstander van het jaarlijks
organiseren van een dergelijke wedstrijd. Om het jaar een heren en een dameswedstrijd,
waarbij onze selectie zich ook plaatselijk kan laten zien. Daarnaast in november en maart een
recreatieve wedstrijd met eigen leden.
Het blijft de opzet dat de toernooicommissie zelfstandig blijft werken. Het bestuur ziet het
beeld dat er een evenementenkalender wordt opgesteld De voorgenomen
sponsoringsactiviteiten worden afgestemd met het bestuur.
4. Faciliteitensponsoring
Onder faciliteitensponsoring verstaan we bijdragen van sponsoren voor middelen, zaken,
diensten die ten behoeve van het turnen worden ingezet. Gedacht wordt aan
gymnastiektoestellen- en benodigdheden maar ook aan cursuskosten voor juryleden en
trainer/coaches. De bedragen worden in overleg met de sponsor bepaald.
Beleidsplan Gymnastiek- en Turnvereniging St. Mauritius 2011-2014
Wederdiensten evenementen/toernooien/faciliteitensponsoring:
Vermelding voor en tijdens evenement in accommodatie
vermelding in aankondiging en in verslag in Nivo, kabelkrant en in website
vermelding op homepage website www.mauritiusvolendam.nl (gedurende een maand)
5. Donateurs en club “vrienden van”
Donateurs zijn sponsors zonder zakelijke doelstellingen, meestal natuurlijke personen die met
een financiële bijdrage hun betrokkenheid bij de vereniging willen tonen. St. Mauritius wil
activiteiten voor haar donateurs gaan opzetten om de aantrekkelijkheid van het donateurschap
te vergroten en zodoende meer donateurs te verwerven. Uiteraard blijft altijd de mogelijkheid
bestaan om belangeloze donaties te doen aan de vereniging. De donateurs kunnen worden
onderverdeeld in twee groepen:
1. Belangeloze donateurs
2. Club “Vrienden van” St. Mauritius
Ad 1.
Belangeloze donateurs zijn geldgevers die volledig belangeloos bijdragen aan de vereniging
schenken. Zij verlangen hiervoor dus geen enkele tegenprestatie en zijn ook niet ingeschreven
als lid van de vereniging. De schenkingen kunnen uiteenlopen van periodieke(meestal
jaarlijks) donaties van een paar tientjes tot eenmalige schenkingen. Vanzelfsprekend bestaan
er vanuit de vereniging geen limieten aan donaties.
Ad 2.
De Club “Vrienden van” kan een groep van sponsors/donateurs gaan vormen die naast een
jaarlijkse sponsoring /vaste donatie gezamenlijke activiteiten ontplooit, veelal ter
ondersteuning aan de vereniging, waarmee de aantrekkelijkheid van de sponsoring c.q
donateurschap wordt vergroot. De organisatie van de club zal de sponsorcommissie op zich
gaan nemen. Er kan een plan van aanpak worden gemaakt, waar de organisatie en activiteiten
van de club in worden omschreven. Voor de verwerving van ‘vrienden’ kan een
informatiefolder worden opgesteld, waarin wordt beschreven waar deze club voor staat, wat
haar doelstelling is, welke activiteiten er plaatsvinden, wat de sponsors/donateurs kunnen
terugverwachten van de club en welk bedrag hiervoor moet worden bijgedragen. In aanvang
wordt voorgesteld om vooral eenvoudig te beginnen. Elke euro die van een sponsor/donateur
wordt ontvangen is zeer welkom voor de financiering van alle turnactiviteiten.